Automotive Industry Trends Spain - 2021

Trhový prieskum

  • Španielsko
  • Automotive / Doprava

29 nov 2021

Ongoing issues, but a strong automotive rebound expected in 2022

 

IT Spain automotive Credit Risk

After contracting 18.6% in 2020, motor vehicles output is forecast to rebound by only 2.5% in 2021, as the current semiconductor shortage severely affects production. While car sales rebounded year-on-year between January-August 2021, they were 33% lower than in the same period of 2019, due to ongoing consumers’ uncertainty and less supply. Profit margins of businesses have increased in H1 of 2021 thanks to improved cost structures, but have started to decrease since then, due to semiconductor shortage, logistic bottlenecks and higher prices for raw materials and energy.

IT Spain automotive output

While production shortfalls have recently worsened, a strong rebound is expected in 2022, with output increasing 18%. The industry should benefit from the upcoming disbursement of the Next Generation EU fund, supporting suppliers in their shift towards e-mobility. Additionally, the Spanish government has announced public and private e-mobility investments worth EUR 24 billion over the coming three years.

Spanish automotive businesses remain highly dependent on bank funding or other external financing sources, in order to finance high level of stocks and large investments in fixed assets. While the gearing of many companies has increased in 2020, banks have supported businesses. Backed-up by government guarantees, they provided long-term loans with grace periods of 1-2 years.

Payments in the automotive industry take 60 - 90 days on average. Payment behaviour has been good over the past two years, and both payment delays and insolvencies are not expected to increase in the coming months. However, should the current chip shortages and production cuts continue in 2022, smaller Tier 2 & 3 suppliers with limited access to new financing could face higher default risk.

Our underwriting stance is open for OEMs and Tier 1 suppliers, while more cautious for Tier 2 & 3 suppliers. In this segment, the gearing of businesses and their capacity to deal with it are of major importance for underwriting decisions.

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..