B2B payment practices trends, Finland 2024

Barometer platobnej morálky

  • Fínsko
  • Tovary dlhodobej spotreby,
  • Elektronika / ICT,
  • Oceliarstvo,
  • Hutníctvo

Finnish businesses have a cautious approach to trade credit in B2B sales.

Key takeaways from the report for Finland  

The 2024 Payment Practices Barometer survey for Finland was conducted between the end of Q1 and the beginning of Q2 2024. The findings should therefore be viewed with this in mind.

Relaxed payment terms lead to risk of liquidity gaps

  • An average 46% of all B2B sales are being made on credit by companies in Finland, a consistent trend from a year earlier. However, there are significant differences among
    sectors, with the electronics/ICT industry having an average 60% of B2B sales on credit, but just 37% among consumer durables companies.
     
  • The majority of Finnish companies say that B2B customer payment behaviour is relatively stable, but when there is change it is most likely to be a deterioration. Late payments
    currently affect 51% of all B2B sales on credit, while bad debts stand at an average 8% of all B2B sales on credit.

Widespread concern about domestic economy and cybersecurity risks

  • The state of the domestic economy is the major concern in both the short-term and long-term for companies across all sectors in Finland. There is also some optimism, though,
    about business growth in the year ahead due to favourable factors such as low inflation that could boost consumer spending power.
     
  • Another significant short-term anxiety is about cybersecurity and associated risks, particularly data integrity and confidentiality, which is felt particularly in the consumer durables and electronics/ICT sectors. Regulatory compliance is a key short-term concern in the Finnish steel/metals industry along with the impact of geopolitical tensions.

The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

Interested in finding out more? 

For a complete overview of the 2024 survey results for Finland and Western Europe, please download the full reports available in the related documents section below. 

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..