B2B payment practices trends, Greece 2024

Barometer platobnej morálky

  • Grécko
  • Tovary dlhodobej spotreby,
  • Elektronika / ICT,
  • Oceliarstvo,
  • Hutníctvo

An unsettling variation in B2B customer payment behaviour is evident in our survey of Greek companies.

Key takeaways from the report for Greece 

The 2024 Payment Practices Barometer survey for Greece was conducted between the end of Q1 and the beginning of Q2 2024. The findings should therefore be viewed with this in mind.

Deteriorated B2B payment behaviour impacts business financial stability

  • Trade credit continues to play a vital role in facilitating B2B trade for Greek companies across all sectors of our survey, being used to stimulate sales and improve cashflow. 56% of all B2B sales are currently being transacted on credit, a steady trend from the previous year.
     
  • Businesses in the Greek steel/metals sector tell us they leverage trade credit to encourage repeat purchases from their B2B customers. In the consumer durables industry the
    primary factor is to maintain a competitive edge and build long-term customer relationships. There is a similar objective in the electronics/ICT sector.

Cybersecurity and insolvency risk prompt widespread worry

  • A widespread concern among companies in Greece is the cybersecurity threat to data integrity and confidentiality which could affect business operations. This is both a
    short-term and long-term anxiety across all sectors, along with the impact of environmental regulations.
     
  • Customer acquisition challenges are a long-term concern for steel/metals companies in Greece, who also worry about the trend of economic conditions that could be a risk to
    future growth. The consumer durables sector say operational challenges are a major long-term anxiety, while the electronics/ICT industry has a specific concern about sustainability issues.

The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

Interested in finding out more? 

For a complete overview of the 2024 survey results for Greece and Western Europe, please download the full reports available in the related documents section below. 

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..