China: use of credit insurance on the rise

Barometer platobnej morálky

  • Čína
  • Poľnohospodárstvo,
  • Chemikálie / Farmácia,
  • Elektronika / ICT,
  • Gastro

16 jún 2021

Businesses polled in China plan to mitigate customer credit risk associated with B2B trade through a more frequent use of trade credit insurance over the next months.

Introduction

Compared to peers across Asia, more businesses in China anticipate using trade credit insurance over the coming months. This is likely to be a reflection of an increased appetite for trading on credit with B2B customers over the coming months.

The Atradius Payment Practices Barometer provides us with the valuable opportunity to  hear directly from businesses how they are coping with changed trading and economic  circumstances caused by the pandemic. The survey questionnaire was completed by  Chinese businesses during Q2 2021, a full year after the World Health Organisation declared Covid-19 a global pandemic.

Key takeaways from the report

Our survey highlights that the willingness of Chinese businesses to offer trade credit as part of their invoice payment terms is a reflection of sales strategies that actively seek to retain repeat business and attract new customers.

The average invoice payment terms offered by the businesses we polled in China was 67 days, far longer than the 54-day average for Asia as a whole. Although liberal invoice payment terms may give businesses a competitive edge, care should be taken to protect accounts receivable from this increased risk of late payments or bad debt.

To help them keep DSO (Days Sales Outstanding) levels stable, over half of the Chinese  businesses surveyed told us they plan to use credit insurance. This point to a strong focus towards enhanced credit management practices seeking to minimise trade credit risk, protect cash flow and profit, as well as create potential for business growth.

Key survey findings for China

  • Businesses polled in China transacted more than half of all B2B sales were on credit over the past year
  • During the pandemic, credit management costs increased 
  • Payment terms offered by Chinese businesses are longer than Asia average, most often reflecting company standards
  • Chinese businesses anticipate improvement in business performance due to domestic  economic rebound over the coming months
  • Use of trade credit insurance on the rise on the market

Interested in getting to know more?

For a complete overview of the payment practices in China and in the local agri-food, chemicals/pharma and ICT/electronics industries, please download the complete report.

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..