Slovensko - Silná súkromná spotreba a rast vývozu

Atradius novinky

Predpokladá sa, že rast reálneho HDP na Slovensku bude tento rok aj naďalej silný - 3,3% - a v roku 2020 sa mierne spomalí na 3,2%

Tento pozitívny výhľad je podporený synergiou medzi silnou súkromnou spotrebou a výrazným rastom vývozu. Slovensko je však naďalej veľmi citlivé na pokles v eurozóne, kde smeruje najviac priemyselného vývozu.

Slovenskí respondenti sú najviac naklonení vo východnej Európe ponúknuť spotrebiteľský úver svojim B2B zákazníkom

Respondenti na Slovensku sa zdajú byť najviac naklonení vo východnej Európe pri poskytovaní spotrebiteľského úveru svojim B2B zákazníkom na domácom trhu i v zahraničí. Na základe zistení z prieskumu sa uvádza, že 91,5% z celkovej hodnoty predaja B2B respondentov sa zaznamenalo na úveroch (oproti 51,4% v minulom roku). Je to výrazne nad priemerom 67,2% pre východnú Európu a je najvyššia hodnota v regióne. Výrazné zvýšenie predaja 2B2 zákazníkom, ktoré slovenskí respondenti uskutočnili za úverových podmienok, je pravdepodobne odrazom nedávneho vzostupného trendu súkromnej spotreby, ktorá by mala zostať kľúčovou hnacou silou rastu v nasledujúcich mesiacoch. Ďalej môže odzrkadľovať dynamické vývozné toky, ktoré sa v posledných rokoch výrazne zvýšili, čiastočne kvôli značným investíciám do výrobného sektora, hlavného exportného sektora slovenskej ekonomiky.

Slovakia

Platobné podmienky poskytnuté slovenskými respondentmi nie sú o nič dlhšie ako minulý rok

Napriek tomu, že sú najviac ochotní ponúkať spotrebiteľské úvery v B2B obchode a je oveľa pravdepodobnejšie, že budú predávať na úver viac ako pred rokom, respondenti na Slovensku sa nezdajú byť podobne orientovaní na stanovenie uvoľnenejších platobných podmienok. Väčšina slovenských respondentov (77%) požiadala platbu faktúr od B2B zákazníkov v priemere o 33 dní od fakturácie (v porovnaní s 31 dňami minulého roka). To je pod 37-denným regionálnym priemerom. Značná stabilita platobných podmienok poskytnutých slovenskými respondentmi poukazuje na výrazné zameranie na zabezpečenie kompromisu medzi výhodami a nákladmi pri poskytovaní zákazníckeho úveru.

 

Slovenský úverový manažment je zameraný na upomienkovú činnosť a hodnotenie úverovej bonity zákazníka

V súlade so zvýšenou ponukou obchodného úveru sa slovenskí respondenti zameriavajú na zabezpečenie toho, aby náklady na poskytnutie úveru neprevažovali nad výhodami. To môže vysvetľovať, prečo sú oveľa aktívnejší (57% respondentov) ako ich kolegovia vo východnej Európe (36%) pri používaní upomienkových listov (upomienky nezaplatených faktúr). To je tiež dôvod, prečo oveľa menej respondentov na Slovensku (5%) ako vo východnej Európe (12%) využíva profesionálne inkasné služby na vyplatenie svojich nesplatených pohľadávok. Pred akýmkoľvek rozhodnutím o obchodnom úvere však hodnotenie rizika potenciálnych zákazníkov vykonávajú respondenti na Slovensku oveľa častejšie (53%) ako ich rovesníci vo východnej Európe (39%). Toto zistenie potvrdzuje skutočnosť, ktorá sa zaznamenala skôr v súvislosti so silným zameraním slovenských respondentov na zabezpečenie kompromisu medzi výhodami a nákladmi spojenými s rozšírením zákazníckeho úveru.

 

Štvrtina slovenských respondentov požiadala o predĺženie kontokorentného úveru, aby sa minimalizoval vplyv oneskorených platieb

V uplynulom roku sa zlepšili priemerné termíny platieb slovenských respondentov od B2B zákazníkov. Výsledkom bolo priemerne 4 p.p. zvýšenie včasných platieb (76,2% faktúr zaplatených včas oproti 72,1% pred rokom). Respondenti na Slovensku preto vyplácajú omeškané platby v priemere o tri dni skôr ako minulý rok (41 dní po fakturácii, oproti 45 dňom minulého roka). Napriek tomu zostalo 22% z celkovej hodnoty faktúr B2B, ktoré slovenskí respondenti za posledný rok vystavili, nesplatené. Aby bolo možné zvládnuť potenciálne hotovostné výpadky z oneskorených platieb, jedna štvrtina slovenských respondentov musela zaplatiť oneskorene svojim vlastným dodávateľom alebo požiadať o predĺženie kontokorentného úveru. 54% respondentov však neuviedlo žiadny významný vplyv na podnikanie z dôvodu oneskorených platieb. Je to v súlade s ostrým zameraním slovenských respondentov na správu obchodných pohľadávok, ktoré sme videli už skôr.

 

Oveľa viac respondentov na Slovensku ako vo východnej Európe očakáva, že platobné postupy zákazníkov zostanú v nasledujúcich mesiacoch stabilné

Oveľa viac respondentov na Slovensku (81%) ako vo východnej Európe celkovo (60%) očakáva, že platobné praktiky ich zákazníkov B2B zostanú v nasledujúcich mesiacoch nezmenené. Postupy platobného styku so zákazníkmi sa však zhoršujú, slovenskí respondenti tvrdia, že reagujú zintenzívnením hodnotenia úverovej bonity zákazníka a zameraním sa na výber oneskorených platieb. Keďže slovenský bankový sektor je vo všeobecnosti dobre kapitalizovaný a podporuje žiadosti podnikov o pôžičky, 75% respondentov v krajine neočakáva, že v nadchádzajúcich mesiacoch bude prístup k bankovému financovaniu sťažený. Ekonomická aktivita by sa však mala spomaliť, čo by spôsobilo zvýšenie prevádzkových nákladov, 53% slovenských respondentov by znížilo rast z dôvodu nedostatku kapitálu a 40% by znížilo pracovnú silu prepúšťaním alebo zastavením naberania nových zamestnancov.

Slovensko

Prehľad platobných postupov na Slovensku

Podľa podnikateľského sektora

Platobné lehoty v strojárskom sektore sú omnoho dlhšie ako pred rokom

Platobné lehoty poskytované slovenskými respondentmi zákazníkom B2B v sektore strojárskom sektore sú najdlhšie pozorované v krajine (v priemere 44 dní až 33 dní v minulom roku). Je to pravdepodobne odraz úsilia podnikov v tomto odvetví o udržanie konkurencieschopnosti na zahraničných trhoch predĺžením dlhších časových harmonogramov fakturácie. Respondenti v sektore stavebníctva stanovili najkratšie platobné podmienky (v priemere 28 dní), ktoré zostali stabilné v porovnaní s rokom.

 

Obchodné úverové riziko je najvyššie v slovenskom stavebnom sektore

Keďže štvrtina celkovej hodnoty B2B faktúr zostala nezaplatená k dátumu splatnosti, slovenský stavebný sektor vykazuje najvyššiu mieru rizika obchodného úveru na domácom trhu. Najvýraznejšie zlepšenie v rýchlosti platieb od zákazníkov B2B sa zaznamenalo v agropotravinárskom odvetví, ako aj v sektore elektroniky. Platobné postupy zákazníkov B2B v slovenskom sektore dlhodobej spotreby zostali výrazne nezmenené.

Podiel nevymožiteľných pohľadávok je najvyšší v chemickom priemysle

Najvyšší podiel odpísaných pohľadávok B2B ako nevymožiteľných bol zaznamenaný v chemickom priemysle (2,1%). Strojársky sektor nasleduje s 2,0%. Agropotravinársky sektor sa nachádza na dolnom konci stupnice, pričom podiel odpísaných pohľadávok ako nevymožiteľných je v priemere menší ako 1%.

Slovakia

Podľa veľkosti firmy

Veľké podniky na Slovensku stanovili najdlhšie priemerné platobné lehoty pre zákazníkov B2B

Respondenti z veľkých podnikov na Slovensku rozšírili najdlhšie priemerné platobné lehoty na B2B zákazníkov (v priemere 50 dní). Mikropodniky ponúkali najkratšie platobné lehoty, v priemere 24 dní od dátumu fakturácie.

Slovenské mikropodniky sú najrýchlejšie v premieňaní faktúr  po termíne splatnosti na hotovosť

V súlade so zlepšením priemernej doby, ktorú slovenskí respondenti potrebujú na úhradu faktúr po termíne splatnosti, sú mikropodniky na Slovensku v súčasnosti najrýchlejšie pri výbere po termíne splatnosti. K tomu dochádza v priemere 31 dní po fakturácii v porovnaní so 43 dňami v minulom roku. Na rozdiel od toho trvá 46 dní (oproti 44 v minulom roku) malým a stredným podnikom až 54 dní (oproti 41 v minulom roku), kým sa faktúry po termíne splatnosti premenia na hotovosť.

Veľké podniky sú pri výbere dlhodobo nesplatených pohľadávok menej efektívne ako minulý rok

Zdá sa, že malé a stredné podniky na Slovensku sú relatívne menej efektívne ako mikropodniky a veľké podniky, pokiaľ ide o inkaso dlhodobo nesplatených pohľadávok. Za posledný rok došlo k výraznému nárastu odpisov nevymožiteľných účtov slovenských malých a stredných podnikov na 1,3% v porovnaní s 0,4% v minulom roku. Naopak, veľké podniky zaznamenali pomerne mierny nárast podielu odpísaných pohľadávok ako nedobytných (o 1,2% oproti menej ako 1% v minulom roku). Úroveň odpisov nevymožiteľných účtov v mikropodnikoch zostala v minulom roku stabilná na úrovni 1,1%.

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..