Market Monitor Automotive Japan 2018

Trhový prieskum

  • Japonsko
  • Automotive / Doprava

04 sep 2018

The sector shows good growth rates, but manufacturers active in the US are affected by the import tariffs on steel and aluminium imposed since June 2017.

2018 japan cars pic1

  • The Japanese automotive sector recorded a 5.2% year-on-year sales increase in 2017, while production rose 5.3%, to 9.6 million units, due to higher domestic sales (mainly driven by new model launches) and increased exports (up 1.5%) to key markets such as the US and Europe.
     
  • Profitability in the Japanese automotive sector is high, and over the past five years the average net profit margin of Japan’s top three automakers (Toyota Motors, Nissan Motors and Honda Motors) was 6.2% - higher than their large foreign rivals. This is mainly due to streamlining at various stages from design to production. Due to the good business performance, banks are generally willing to provide loans with good financing conditions, which is helped by low interest rates.
     
  • The average payment duration in the Japanese automotive industry is around 30 days for car retailers, 30-60 days for manufacturers and 60-90 days for wholesalers. Payment behaviour in this sector has been very good over the past two years. The number of non-payments and insolvency cases is very low, and it is expected that there will be no deterioration in the coming months, given that the business environment remains stable.
     
  • However, there are major challenges ahead. Japanese automotive manufacturers active in the US are affected by the import tariffs on steel and aluminium imposed since June 2017. There are downside risks for the industry stemming from an escalation of the US-China trade dispute. China is Japan’s biggest export destination, and any trade restrictions weakening Chinese purchasing power would curb demand for Japanese products, including cars. In the domestic market demand could be curbed by an increase in the consumption tax planned for October 2019.
     
  • Due to the generally positive indicators, we currently assess the credit risk and business performance of the automotive sector as “Good”, and our underwriting stance continues to be very open for large manufacturers and open for car parts suppliers and wholesalers.
     
  • However, we have adopted a more cautious approach for smaller businesses, which often have weaker financials and are more vulnerable to sudden changes in market sentiment. We also monitor any effects punitive tariffs and an escalation of trade disputes could have on the sales and profit performance of larger manufacturers.

 

 

Súvisiace dokumenty

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..