B2B payment practices trends, United Arab Emirates 2024

Barometer platobnej morálky

  • Spojené Arabské Emiráty
  • Elektronika / ICT,
  • Oceliarstvo,
  • Hutníctvo,
  • Všeobecný hospodársky

Amid the strong concern about cashflow problems, companies in the United Arab Emirates continue to see trading on credit as a crucial element of their commercial strategy.

The 2024 Payment Practices Barometer survey for the United Arab Emirates was conducted during Q3 2024, and findings should therefore be viewed with this in mind.

Key takeaways from the report for the United Arab Emirates   

B2B credit risk strains cash flow of businesses in United Arab Emirates

  • Late payments currently affect an average of 51% of B2B credit sales, meaning more than half of invoiced sales are overdue. About 4% of all B2B invoices have become bad debts,
    which not only results in lost revenue but can also put strain on operational funds and increase fixed costs.
     
  • Around 40% of companies in the United Arab Emirates say late payments are caused by inefficient payment processes. Invoice disputes are another factor, and it takes most businesses an average of one month past due to collect payments. This impacts on cash flow and increases reliance on external short-term finance.

Negative outlook on insolvency risk among United Arab Emirates companies

  • Companies in the United Arab Emirates are pessimistic about prospects for insolvency 
    risk. 59% of businesses, particularly in the FMCG industry, expect insolvencies among their customers to worsen in the coming year, although other industries anticipate a stable trend.
     
  • A major concern looking ahead for companies in the United Arab Emirates is the impact of shifting domestic and global economic conditions, as well as ongoing geopolitical
    tensions. Many businesses are increasingly worried about cybersecurity threats, particularly in the Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) sector

The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable  insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

Interested in finding out more?

For a complete overview of the 2024 survey results for the United Arab Emirates, please download the full report available in the related documents section below. 

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here.

Zrieknutie sa zodpovednosti

Každá publikácia, ktorá je k dispozícii na našej webovej stránke, ako aj správa, článok, obchodné informácie, tipy a užitočný obsah, infografiky, videá (každý z nich je k dispozícii v časti "Publikácie") sa poskytuje len na informačné účely a nie je určená ako odporúčanie alebo obchodné poradenstvo pre akéhokoľvek čitateľa pre jeho konkrétne finančné transakcie, investície alebo stratégie. Čitatelia si musia urobiť vlastné nezávislé rozhodnutia, či už obchodné alebo iné, týkajúce sa poskytnutých informácií. Hoci sme vynaložili maximálne úsilie, aby sme zabezpečili, že informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií boli získané zo spoľahlivých zdrojov, spoločnosť Atradius nenesie zodpovednosť za akékoľvek chyby alebo opomenutia, ani za výsledky alebo závery, ku ktorým sa dospelo použitím takýchto informácií. Všetky informácie obsiahnuté v ktorejkoľvek z našich publikácií sa poskytujú "tak, ako sú", t. j. bez záruky ich celistvosti, úplnosti, presnosti, aktuálnosti alebo záruky dosiahnutia požadovaných výsledkov, ktoré čitateľ zamýšľa dosiahnuť ich použitím, a rovnako bez akejkoľvek inej záruky, či už výslovnej alebo implicitnej. Spoločnosť Atradius, jej pridružené spoločnosti alebo korporácie, ani ich partneri, zástupcovia alebo zamestnanci v žiadnom prípade nenesú zodpovednosť voči čitateľom alebo komukoľvek inému za akékoľvek rozhodnutie alebo konanie prijaté alebo uskutočnené na základe informácií získaných z týchto publikácií, ani za akékoľvek iné následné, osobitné alebo iné podobné škody alebo ujmy, a to ani v prípade, že boli na možnosť takýchto následných škôd vopred upozornení..